Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Poradnik Klienta

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica? Żelazo jest składnikiem, który w układzie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Pytamy o jego oferta w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Okazuje się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli sytuacji tego pierwiastka, różnią się między sobą, a brak równowagi między nimi widać doprowadzić do niedoborów. Gdy je zidentyfikować oraz czy któryś z obecnych fasonów jest „ważniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Przeświadczenie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten element, należy spożywać produkty mające wielką suma żelaza, jest złe. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z którym przechodzimy do działania. Aby zadbać o właściwy poziom tej łzy we krwi, należy nie tylko dobrze przygotowywać posiłki, ale również uwzględniać w nich efekty zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, którą można te dawać w budowie odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w jaki styl uniknąć niedoborów, które w konsekwencji prowadzą do trudnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak najprościej odróżnić produkty bogate w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie stoi w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy spotkać w ciele oraz zagranicznych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w ostatnim w morzom mięsie czy owocach morza. Warto ale pamiętać, że mięso wołowe może liczyć blisko 45% żelaza hemowego, lecz jego rozumiana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród tego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane lepiej niż niehemowe, więc jeżeli nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, najlepiej w towarzystwie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo płynące ze centrów roślinnych. Produkty mające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszelkiego typie strączki, takie jak fasola czy soczewica, a ponadto buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego rodzaju są także zioła, w tym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy być na uwadze, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest delikatna (1-5%). Aby zwiększyć okazję na skuteczniejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a ponadto sięgać po produkty o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments